Hoekwoning of 2-onder-1-kap

Waar moet de provincie op inzetten bij de overgang naar aardgasloos wonen?

Hoekwoning of 2-onder-1-kap

Ik woon in een hoekwoning of 2-onder-1-kap

Er zijn verschillende mogelijkheden om een hoekwoning of 2-onder-1-kapwoning aardgasloos te maken. Bekijk het overzicht van maatregelen die genomen kunnen worden. Kijk op het energieloket of er in uw gemeente subsidie of een lening van de overheid beschikbaar is. Waar moet de provincie volgens u op inzetten?  

Bekijk de reacties die inwoners van Groningen gegeven hebben onderaan de pagina. 

Isoleren

Met isoleren bereik je dat de warme/koude lucht niet naar buiten/binnen kan. Isoleren zorgt ervoor dat je woning in winter aangenaam warm blijft van binnen en in de zomer lekker koel en fris is. Zo bespaar je energie. Bij een hoekwoning  of 2 onder 1 kapwoning kan je er op verschillende manieren voor kiezen om te isoleren. Naast het tegengaan van warmteverlies via de gevel of ramen, is ook dak- en vloerisolatie interessant. Gevelisolatie door de muren aan de buitenkant te isoleren heeft het meeste effect. Goedkoper is spouwmuurisolatie waarbij de aanwezige ruimte tussen de binnen en buitenmuur wordt opgevuld. Vervanging van oude ramen door isolatieglas geeft ook veel comfort en grote besparing op energieverbruik. Vloerisolatie is makkelijk aan te brengen als je een hoge kruipruimte onder de vloer hebt. Maar ook zonder (of met een lage) kruipruimte is het mogelijk. Meer dan 80 procent van de woningen heeft al een geïsoleerd dak, maar de meeste zijn matig geïsoleerd. Het loont om een dak met matige isolatie te verbeteren. Sommige maatregelen kun je prima zelf uitvoeren. Het rendement van investeren in dakisolatie is vergelijkbaar met een rente van 7 procent op een spaarrekening. Dakisolatie verhoogt meestal ook de waarde van je huis. Buurkracht helpt buurten die gezamenlijk energie willen besparen.

Voordelen

  • Door woningisolatie verbruik je minder energie
  • Grote besparing op energierekening (bij vloer-, dak en gevelisolatie tot wel duizend euro per jaar)
  • Hoger wooncomfort. De temperatuur blijft meer constant
  • Geen tocht meer, minder condens op de ramen

Aandachtspunten

  • Denk ook aan ventilatie; je huis goed ventileren is belangrijk voor de gezondheid

Zonnepanelen

Een zonnepaneel of fotovoltaïsch paneel (PV-paneel) zet zonne-energie om in elektriciteit. De zonne-energie die zo wordt opgevangen is een vorm van duurzame energie want bij gebruik van zonne-energie komt geen CO2 vrij en zonlicht raakt nooit op. Als het dak van uw hoekwoning of 2 onder 1 kapwoning een groot deel van de dag zon vangt (geen schaduw, oriëntatie bij voorkeur in de zuidelijke hoek) zijn zonnepanelen een goede investering. Zonnepanelen kunnen ook op het dak van de garage of schuur geïnstalleerd worden. Kijk op de zonnekaart of je dak geschikt is voor zonnepanelen. Je kunt ook meedoen aan collectieve projecten waarbij je gezamenlijk energie afneemt via een groot dak in je buurt.

Voordelen

  • De zon is een onuitputtelijke energiebron
  • Snel terug te verdienen door een lagere energierekening
  • Geen CO2 uitstoot tijdens gebruik
  • Kan ook op dak van garage of schuur
  • Als je eigen dak niet geschikt is, kun je wellicht meedoen met een gezamenlijk zonneproject waarbij gebruik wordt gemaakt van een groot dak of zonneweide in de buurt (postcoderoosproject)

Aandachtspunten

  • Niet alle daken zijn geschikt (denk aan dakconstructie, ligt je dak op het zuiden of het noorden? Vangt je dak veel schaduw door bomen of andere gebouwen?)

Zonneboiler

De zonneboiler zet zonlicht om in warm water. Het bestaat uit een zonnecollector op het dak (die vangt het zonlicht op) en een opslagvat om het warme water in op te slaan. Een huishouden met 4 personen bespaart met een zonneboiler jaarlijks zo'n 180 m3 gas en 320 kg CO2-uitstoot. In de zomer levert je zonneboiler bijna al je warme water. In de winter lukt dit niet, ook niet met een grote zonneboiler. Maar je hoeft niet bang te zijn voor een koude douche: als er minder zonlicht is, zorgt je warmtepomp voor warm water. Als je dak geschikt is voor PV panelen, kan daar ook een zonnecollector op geïnstalleerd worden.

Voordelen

  • De zon is een onuitputtelijke energiebron
  • Geen CO2 uitstoot tijdens gebruik
  • Als het dak van je woning niet geschikt is kan een zonnecollector ook geplaatst worden op het dak van je schuur of garage

Aandachtspunten

  • Je hebt ruimte in je huis nodig voor het opslagvat want dit heeft minimaal het formaat van een wasmachine
  • In de winter geeft de zonneboiler onvoldoende warmte en heb je een back-up nodig zoals een warmtepomp
  • Niet alle daken zijn geschikt (denk aan dakconstructie, ligt je dak op het zuiden of het noorden? Vangt je dak veel schaduw door bomen of andere gebouwen?)

Warmtepomp

Een warmtepomp is een apparaat dat warmte verplaatst. De pomp kan op een energiezuinige manier een huis verwarmen en koelen, en zorgen voor warm tapwater. De pomp draait op stroom. De werking is vergelijkbaar met een koelkast. Een koelkast onttrekt warmte uit de koelkast zodat hij afkoelt. De warmte wordt aan de achterzijde aan de buitenlucht afgegeven. Voor een woning werkt een warmtepomp omgekeerd; hij onttrekt warmte aan de omgeving (bodem, water of lucht) en draagt deze over aan een verwarmingssysteem. Op die manier kan men warmtepompen gebruiken om een huis of gebouw te verwarmen. De meeste warmtepompen kunnen – door het werkingsprincipe om te keren – ook als koelmachine werken. Sommige warmtepompen kunnen naast verwarmen en koelen ook warm kraanwater leveren. Voor een warmtepomp die warmte uit de aarde haalt moet een bron worden geboord. 

Voordelen

  • Vloerverwarming kan op warme dagen ook worden gebruikt om de woning te koelen
  • In combinatie met pv-panelen of groene stroom kun je aardgasloos je huis verwarmen / koelen

Aandachtspunten

  • Een lucht warmtepomp aan de gevel van een woning kan geluidshinder geven
  • De ventilator van de lucht warmte pomp kan ook in de tuin geïnstalleerd worden
  • Een warmtepomp is alleen geschikt voor goed geïsoleerde woningen met vloer- of wandverwarming
  • Voor extreem koude dagen is bijverwarming gewenst. Een hybride warmtepomp stookt dan bij met gas. Bijverwarming kan ook middels hout/pelletkachels of stralingspanelen.

Warmtenet

Een warmtenet is een netwerk van leidingen onder de grond, waardoor warm water stroomt. Dat warme water, afkomstig van een warmtebron (bijvoorbeeld een fabriek met restwarmte) in de buurt, kan worden gebruikt om huizen te verwarmen. Warmtenetten verwarmen op hoge- of lage temperatuur. Warmtenetten kunnen op veel plekken dus een goede oplossing zijn om meerdere woningen van het aardgas af te halen. Er wordt daarom geschat dat ongeveer de helft van Nederland voor 2050 aangesloten kan worden op een warmtenet.

Voordelen

  • Bij een hoge temperatuur warmtenet zijn vrijwel geen aanpassingen aan het verwarmingssyteem binnenshuis vereist
  • Op warmtenetten kunnen volledige woonwijken aangesloten worden

  • In combinatie met pv-panelen of groene stroom kunnen veel huizen direct van het aardgas af

Aandachtspunten

  • Kan alleen in nabijheid van een warmtenet.
  • Een lage temperatuur warmtenet ( meest gangbaar) vergt vloer- of wandverwarming én goed geïsoleerde huizen
  • Je kunt geen keuze maken in de leverancier van de warmte
  • Warmtenetten worden met name in dicht bebouwde gebieden aangelegd

Elektrisch koken

Bij elektrisch koken is de warmte niet afkomstig van aardgas, maar van elektriciteit. Inductie is de meest veilige en energiezuinige optie. De pannen moeten beschikken over een platte metalen bodem, anders geleidt de stroom niet en worden de pannen niet warm.

Voordelen

  • In combinatie met pv-panelen of groene stroom kun je aardgasloos koken
  • Snel: een pan water koken gaat met inductie twee keer zo snel als met gas
  • Veilig: geen open vuur of gaslekken in de keuken
  • Energiezuinig: een inductiekookplaat is veel zuiniger dan andere elektrische kookplaten.
  • Beter controleerbaar: snelle temperatuuraanpassing van de pitten.

Aandachtspunten

  • Bij oudere huizen kan het zijn dat er een extra groep geplaatst moet worden in de meterkast

Hout-/pelletkachel

Bij een hout of pelletkachel wordt de kachel niet warm door verbranding van gas, maar door verbranding van blokken hout of biomassa pellets (brokjes). De pelletkachel lijkt vanwege het raam waarin de vlam zichtbaar is op een houtkachel. Pelletkachels zijn vooral geschikt voor het verbranden van houtpellets. Sommige pelletkachels kunnen ook andere korrelvormige brandstoffen verbranden, bijvoorbeeld mais, kersenpitten of olijfpitten. Omdat hout/pelletkachels een rookkanaal vereisen en voorraadruimte, zijn ze toepasbaar in hoek- en 2 onder 1 kap woningen.

Voordelen

  • Snel comfortabele warmte in de woonruimte die veel gebruikt wordt
  • Snelle bijverwarming op koude winterdagen voor huizen die met warmtepomp worden verwarmd

Aandachtspunten

  • Uitstoot van fijn stof
  • Geuroverlast omwonenden
  • Rookkanaal installeren
  • Voorraad hout/pellets vergt ruimte

Reacties van bezoekers

    • Frank IJpelaar
    • dinsdag 05 juni 2018
    • 14:08

    Besparen, dus isoleren en zuinige apparatuur gebruiken en uitzetten wanneer niet nodig, heeft altijd de eerste prioriteit.
    Alle aangegeven overige maatregelen zijn goed, mits haalbaar en betaalbaar.
    Maar dit zal niet voldoende zijn.
    Wat m.i. (o.a.) ontbreekt zijn:
    1. Opslag van energie door:
    - batterijen per woning, evt. van elektrische auto's;
    - opslag per groep woningen of wijk door grotere opslag-eenheden.
    2. Nieuwe, c.q. vooruitstrevende technieken, zoals:
    - fotovoltaïsche en isolerende beglazing;
    - fotovoltaïsche dakpannen en -gevelpanelen;
    - energieopslag in goedkope accutechnieken, zoals zout-accu's (per wijk, anders is dit niet haalbaar);
    - kleine windturbines op woningen (diverse modellen zijn er, o.a. met verticale as).

    En verder: het is wel tamelijk idioot dat alle gebouwen energiezuinig moeten worden gemaakt, maar dat deuren van winkels in de winter open mogen staan en dat ook doen. Het rijk, gemeenten maar ook de provincie zouden zich dit (naast dingen die al gedaan worden) moeten aantrekken en hier een bestuurlijk punt van maken, omdat dit het 'laagst hangende fruit' is.

      • P.kruisman
      • dinsdag 12 juni 2018
      • 23:24

      Ik ben het volledig eens met Frank IJpelaar.
      Er moet alleen bewustwording komen van het feit dat iedereen moet leren dat de fase
      Van fossiele brandtoffen ten einde komt.
      En dat vraagt inderdaad dat mensen en
      Met name bedrijven eerst naar hun zelf te kijken.
      En om dit te laten slagen zal de overheid zelf heel actief moeten zijn om alle middelen die nodig zijn beschikbaar te stellen.

      Want het is tot nu toe voor veel mensen niet te betalen. Dus zullen renteloze leningen voor lange looptijd en subsidies hard nodig zijn.

    • Toke
    • dinsdag 05 juni 2018
    • 22:04

    Isoleren, zonnepanelen, warmtepomp en zonneboiler.
    Met name de warmtepomp is tamelijk nieuw in de particuliere sector. Doorontwikkeling van de warmtepomp is nog nodig. Daarnaast ontwikkelen van accu/batterij voor opslaan zonne-energie bij afschaffen van saldering van elektriciteit.

    • G. Brontsema
    • dinsdag 05 juni 2018
    • 22:26

    Zonnepanelen en elektrisch koken. Keuken wordt deze zomer vervangen maar helaas wil verhuurder Wierden en Borgen inductie niet aanleggen. Huis is van 2000/2001 en goed geïsoleerd.

      • Marieke Bootsma, SP fractie
      • donderdag 07 juni 2018
      • 08:53

      Begrijp ik u goed: u krijgt een nieuwe keuken van de woningstichting, maar die blijft aangesloten op het gas?

      • Steffanie Zegwaard
      • donderdag 14 juni 2018
      • 09:30

      Ik heb ook een woning van de wierden en borgen huis is van 2008. Ook hier willen ze voor electrisch koken niks aanleggen. Ja dat kan wel maar dan moet ik al huurder zelf diep in de buidel tasten. En dat terwijl ze binnen nu en 5 jaar alle woningen van aardgas af willen hebben. Bij de wierden en borgen is alles heel moeilijk te regelen. De regels stroken 9 van de 10 keer ook niet. Mag mijn keuken niet opknappen andere kleur oid want dan moet ik zelf maar een nieuwe keuken plaatsen die zij overigens wel in bezit willen hebben als ik hier ooit uit zou willen gaan. Ja ja ik duur betalen en hun de keuken voor wen prikkie overnemen zeker.

    • G.J. Mulder
    • dinsdag 05 juni 2018
    • 23:35

    Een aantal belangrijke opties zijn duidelijk verwoord, isoleren staat terecht bovenaan. Aanvullende maatregelen zoals locale opslag en toepassing nieuwe verwarmingstechnieken zittten nu veelal nog in de ontwikkelingsfase en zijn daardoor nog niet rijp voor grootschalige toepassing, stimulering hiervan is zeker gewenst en lijkt een (inter)nationale taak (vanuit de provincie zou je daar natuurlijk wel aan mee kunnen doen).
    Hout-/pelletkachels worden hier als serieuze optie genoemd, echter naar mijn mening is dit vanuit milieu- en gezondheidsoogpunt de slechtst mogelijke keuze: kortom zeker niet promoten en sterker nog bij huidige toepassingen stringenter handhaven op uitstoot/geur.
    Bij warmtepomp, warmtenet en elektrisch koken wordt als voordeel genoemd dat men van het aardgas af kan door te combineren met PV-panelen of groene stroom; dit is voor de gemiddelde huiseigenaar wat onbegrijpelijk, omdat deze maatregelen niet nodig zijn om de gasaansluiting in je huis te laten verwijderen (vermoedelijk is de bedoeling aan te geven dat je naar een meer energieneutrale woning gaat).

    • Nynke de Jong
    • woensdag 06 juni 2018
    • 08:26

    In eerste instantie is natuurlijk besparing het belangrijkste; wat je niet gebruikt hoeft ook niet te worden opgewekt. In een relatief nieuw huis zoals dat van ons is isolatie niet zo aan de orde, maar er zijn nog wel heel veel plekken waar bijvoorbeeld vocht het huis in dringt. Het is lastig om daar wat aan te doen zo blijkt. Heeft ook te maken met foutjes bij de bouw (kieren in isolatiemateriaal etc.).
    In aanvulling daarop zou ik een voorkeur hebben voor een combinatie van zonnepanelen (PV) en zonnewarmte (boiler). Voor warmtepompen en een warmtenet is het verwarmingssysteem niet geschikt. Dat vervangen is een dure grap. Overigens zou een nieuw fornuis wat mij betreft een inductiekookplaat hebben, maar zolang het oude nog werkt blijf ik dat nog even gebruiken. De oven is al elektrisch.

      • Nynke de Jong
      • woensdag 06 juni 2018
      • 08:27

      Aanvullend; panelen zijn duur en het duurt een poos voordat je het eruit hebt. Ook met subsidie valt het niet mee om die investering te doen. Andere vormen van financiering?

    • Boudewijn Olthof
    • woensdag 06 juni 2018
    • 10:58

    Groningen moet inzetten op het gebruik van zeer goedkoop tot gratis aardgas voor eigen provincie en besparing door de rest van Nederland (en rest wereld) afsluiten van Nederlands gas. Gebruik van houtkachels stimuleren.

      • Marieke Bootsma, SP fractie
      • donderdag 07 juni 2018
      • 09:04

      De SP zou graag een provinciaal energiebedrijf willen. Zo gaan eventuele winsten niet naar een commercieel bedrijf, maar blijft dat geld in de samenleving.
      Houtkachels blijken voor mensen met klachten aan de luchtwegen, overlast te geven. Maar overgaan op duurzame energie is natuurlijk een van de belangrijkste zaken die moet gebeuren. Daar weten Groningers alles van!

    • M. De Jong
    • woensdag 06 juni 2018
    • 11:47

    Waarom staat de optie van een cvketel op stroom er niet bij, zoals de Ecoliner van Reduxion?

    • Joop Zuidema
    • woensdag 06 juni 2018
    • 13:22

    Vloerisolatie
    Zonnepanelen, maar ook in opslagmogelijkheden voor zelfopgewekte electriciteit.

    Er zijn zonnepanelen die batterijen opladen in led-lampen, zodat je deze ‘savonds aan kun doen.
    Bijverwarmingsmogelijkheden zoals uv-panelen of elektrisch bijverwarmen.

    Daarnaast ook in de bewustwording dat het anders moet.

    Iedere dag warme truiendag spaart ook energie, een koude slaapkamer is gezond.

    Schep ruimte en stimuleer gemeenten tot het bieden van de mogelijkheid een tiny house
    te bouwen. Veelal zelfvoorzienend en duurzaam gebouwd.

    • Joke van den Berg
    • woensdag 06 juni 2018
    • 13:40

    Wij zijn vorige jaar maart in de provincie komen wonen en hebben ons huis direct aardgas vrij gemaakt. Wij koken electrische. Warm water uit een thermo boiler en verwarming door elektrische verwarmingspanelen. Totale kosten ongeveer € 1500,-
    Heel wat goedkoper dan die warmtepomp en het ziet er nog beter uit ook. Kom gerust kijken H.j siemonstraat 34 Finsterwolde

      • Fredric Geijtenbeek
      • woensdag 13 juni 2018
      • 20:57

      Beste Joke,

      Wat mooi dat jullie bij je komst naar Groningen meteen hebben gekozen voor een aardgasvrij huis. Ik lees dat jullie huis, water en eten nu volledig elektrisch wordt verwarmd en ben benieuwd wat dat voor je maandlasten betekent. Is dat veel hoger dan wat je kwijt zou zijn met een gasaansluiting?

      • Folkert
      • donderdag 14 juni 2018
      • 00:30

      Mooi, maar waar wordt al die stroom voor u opgewekt. En door verbranding van welke grondstof. Waarschijnlijk gebruikt uw elektriciteitscentrale grotendeels gas of kolen om de turbines te laten draaien. Zoveel alternatieve elektriciteit hebben we nu eenmaal niet in Nederland.

    • Ronald
    • woensdag 06 juni 2018
    • 19:26

    Zonnepanelen, warmtepompen, pelletkachels en ketels, andere alternatieve energiebronnen zoals ketels op stroom..
    Kleinschalig gebruik van windenergie..
    Daarna(ast) isolatie..
    Goedkope leningen aanbieden voor financiering en subsidieregelen verruimen

    • Willem
    • donderdag 07 juni 2018
    • 08:17

    Hout/pellet-kachel ???? ... zijn jullie nu helemaal bezopen geworden? Het zijn de middeleeuwen niet. Stop met die extreem irritante en vervuilende verwarming.

    het zou verboden moeten worden.

    MVG: Willem.
    (je zult maar COPD hebben)

      • Henk
      • vrijdag 08 juni 2018
      • 11:28

      Je hebt helemaal gelijk. Onbegrijpelijk dat de overheid subsidie geeft op een vervuilende pelletkachel. In plaats van “schoon “ aardgas gaan we met z’n allen het milieu nog meer verpesten.

    • G ten Hove
    • donderdag 07 juni 2018
    • 19:16

    naar mijn mening ,komt de provincie hiermee beetje te laat .
    volgens mij had provincie groningen , 1% rente verlaging kunnen geven net als drenthe ,op lening van ,IK INVESTEER SLIM .

    want de kosten die een gezin moet maken om aan de doelstelling te voldoen ,is ongeveer 25000 euro

    ik heb die kosten al gemaakt ,hr++ glas ,nieuwe cv ketel ,warmte pomp ,gevel isolatie ,nieuwe kozijnen ,bodem isolatie
    ,zonnepanelen ,en heb pelletkachel gekocht
    en er komen nog uitgaven aan voor mij ,wil graag zonneboiler
    dus graag rente korting geven

    • Henk Hindriks
    • vrijdag 08 juni 2018
    • 07:33

    Als hoekwoning uit 1926 (oude wijk van de stad) hebben we geen spouwmuren, dus verdere isolatie als vloer, zolder en dubbel glas is niet zinvol.
    Zonnepanelen beperkt bruikbaar door dak met vele dakkapellen en erg steil.
    Elektrisch koken zou best kunnen, warm water op basis van electriciteits ook wel, maar zaken als warmtepomp of warmtenet lijken slecht toepasbaar I.v.m. Lawaai overlast en fysieke ruimte. Daarnaast is de HR CV ketel onlangs nog vervangen..

    • Anton
    • vrijdag 08 juni 2018
    • 09:37

    Ik heb geen voorkeur omdat ik nog geen vergelijk kan maken over de kosten. Dit zal bepalend zijn bij de keuze. De overheid heeft bepaald dat we van het gas af moeten maar legt de rekening bij de burger neer zonder compenserende financiele maatregelen maat steekt wel de BTW in eigen haagse zak. Er is behoefte aan een goede voorlichting over de kosten van elk alternatief.

      • Steffanie Zegwaard
      • donderdag 14 juni 2018
      • 09:39

      Mijn ouders hebben een houtkachel en zonnepanelen zij lever de energie die gewonnen wordt vanuit de zonnepanelen weer terug aan het netbeheer mijn ouders zijn vele malen goedkoper uit dan ik en ik heb een nieuwbouw woning van net 10 jaar oud. Dankzij de zonnepanelen koken ze nu electrisch en dat scheelt ook een hoop. Het enige waar ze eventueel gas voor gebruiken is voor het douchen (warm water) moet er wel bij zeggen mijn ouders hebben een koopwoning helaas mag je in een huurhuis geen houtkachel plaatsen. Ik begrijp ook niet dat de woningen van de woningbouw geen zonnepanelen krijgen. Subsidies daar voor hebben ze al lang en breed ontvangen maar daar wil de woningbouw niet aan. En dat terwijl ze in Winsum bij de woonboerderij dat wel hebben gedaan.

    • Jan popken
    • vrijdag 08 juni 2018
    • 13:12

    Ik woon in huur hoekwoning. Ik zou blij zijn met zonne panelen en een warmte pomp.

      • G.Slopsema
      • zondag 10 juni 2018
      • 00:18

      Dat is ook de toekomst denk ik jan Popken maar dan moeten het wel goed gebeuren , wij wonen nu 2 jaar in een huur-nom woning voorzien van zonnepanelen en een warmte pomp en er zijn niets anders dan grote problemen . zoals veel te droog met een luchtvochtigheid bij de winter van 20-25 dat moet minimaal 40 zijn en op dit oververhitting in de woning .

    • E Kooijman
    • vrijdag 08 juni 2018
    • 18:04

    Een combinatie van zonnepanelen en een warmtepomp is een mooie opzet. Jammer dat de prijs zo hoog is voor een warmtepomp.
    Bij een zonneboiler zie ik winters toch een nadeel. Zorg, dat dit met de hypotheek kan worden gefinancierd en dat het woninggebonden wordt.

    • A. Knol
    • zaterdag 09 juni 2018
    • 09:46

    Tot mijn afgrijzen wordt hier ook de optie hout/pelletkachel gegeven. Deze actie is dus nauwelijks serieus te nemen. Misschien moeten de makers zich eens verdiepen in de gevolgen van dit soort kachels die niet alleen bossen (hier en elders in de wereld) kosten maar ook nog eens zorgen voor heel veel erg schadelijk fijnstof in de wijken.

    • Stoker
    • zaterdag 09 juni 2018
    • 15:02

    Wij hebben onlangs onze cv ketel vervangen voor een luchtwarmtepomp en koken nu op een inductieplaat. Buiten de aanschaf van deze apparatuur (minus een deel subsidie op de warmtepomp) moest er nog geïnvesteerd worden in een zwaardere elektra aansluiting in mijn huis( heb ik het niet over een verzwaring/ uitbreiding van groepen van mijn groepenkast, maar een netverzwaring in de aansluiting die binnenkomt in de woning vanaf de netbeheerder) en moest er dik betaald worden om de gasaansluiting te laten verwijderen, zodat ik ook geen vastrecht meer hoef te betalen elke maand voor een meter die niet meer nódig is. De provincie moet zich inzetten voor de mensen die zelf investeren in de apparatuur, een vergoeding mogelijk maken voor het ombouwen van de netaansluitingen. Want op deze manier heeft de netbeheerder er profijt van dat wij geen gas meer blieven. Maar misschien is dit ook wel een landelijk vraagstuk

    • G.Slopsema
    • zondag 10 juni 2018
    • 00:06

    Uit het aardbevings gebied,
    Even een korte reactie , onze woning is energie neutraal gemaakt , en versterkt in 2016 de gasmeter verwijderd , hierbij is het dak volgelegd met zonnepanelen en het hele huis is over geïsoleerd u schrijft bij isoleren dat het bij de winter lekker en genoegelijk warm is en bij de zomer heerlijk koel , dit laatste gaat helemaal niet op de woning is veel te droog waarna er gezondheidsklachten zijn opgetreden , en op dit moment kampen we met oververhitting , woningen isoleren kan maar dan moet er een warmtepomp en een wtw unit geplaatst worden die zorgt voor een goed luchtvochtigheid bij de winter , en een goed koelsysteem bij de zomer bij onze woning kunnen de radiatoren niet koelen dat kan alleen bij vloerverwarming
    Er is dus nog veel te doen om woningen energie neutraal op een goede manier te krijgen , zodat er nog een beetje woongenot voor de bewoners over blijft .

    • Geja Tros
    • zondag 10 juni 2018
    • 09:09

    subsidies aan de mensen geven , die heel graag aan aardgas vrij huis willen meewerken.Maar helaas niet de middelen heeft om dit uit eigen zak te kunnen betalen.

    • Pascal
    • zondag 10 juni 2018
    • 17:08

    Aantrekkelijke subsidie mogelijkheden om duurzaam te gaan verwarmen, isoleren, opslag van energie, zonne-energie

    • Frank
    • maandag 11 juni 2018
    • 10:56

    Trias Energetica,

    1. Beperk de energievraag (bijv. isoleren)

    2. Gebruik energie uit hernieuwbare bronnen (bijv. zonnepanelen)

    3. Gebruik eindige (fossiele) energiebronnen efficiënt. (bijv. warmtepomp)

    Dit geld voor alle type woningen.

    • Greet Luursema
    • maandag 11 juni 2018
    • 16:53

    Zonnepanelen hebben we al. Mijn voorkeur gaat uit naar Elektrisch koken. Ik heb grote twijfels bij de werking en betrouwbaarheid van de warmtepomp. Hout/pelletkachel is het paard achter de wagen spannen.

      • Fredric Geijtenbeek, Statenfractie ChristenUnie
      • woensdag 13 juni 2018
      • 21:48

      Beste Greet,

      Wat interessant dat jij en vele anderen graag elektrisch zouden willen koken. Dat is een redelijk betaalbare en zichtbare verduurzaming in je huis waar de provincie nu nog niets mee doet maar misschien wel wat mee zou kunnen! Een mooi bestaand initiatief van Groningers op dit gebied is inductie050.nl. Zij delen hun ervaringen met de overstap naar electrisch koken en onderzoeken of het misschien mogelijk is gezamenlijk inductieplaten in te kopen.

    • Busscher, HJ
    • maandag 11 juni 2018
    • 16:59

    we kunnen nog verder isoleren. door bijv 3 dubbel glas en kruipruimte isolatie.

    ruimte voor een warmtepomp is er wel. we hebben vloer verwarming beneden. boven echter alleen radiatoren. ik weet niet of elk vloerverwarming geschikt is.

    zonnepanelen hebben we al
    elektrisch koken op inductie doen we ook; was op gas
    ruimte voor een hout en/of pelletkachel kan, ook, rookgasafvoer is er al.

    • Maurine Dietz
    • maandag 11 juni 2018
    • 17:16

    Alle maatregelen hebben mijn voorkeur, behalve de houtpelletkachel vanwege het fijn stof en milieu aspect (brandstof verkrijging).

    • Dijkhuis
    • maandag 11 juni 2018
    • 20:48

    Kiezen voor isoleren, zonnepanelen, warmtepomp en electrisch koken.
    Warmtenet heeft een slecht rendement en vergt een hoge investering in tijden van hoogconjunctuur en weinig technisch personeel.
    Begin eerst met het isoleren van woningen en het electrisch neutraal maken van woningen. De technologie van de warmtepompen gaat nu hard, zeker met de CO2 warmtepompen waarmee je hoge temperatuur 80 gr. C mee kan maken. Dit zijn dan in combinatie met een voorraadvat een goede vervanging van de CV ketel. Bovendien neemt iedereen dan nog electra af en kan daar belasting over worden geheven zodat d overheid die inkomsten niet kwijtraakt.

    • S. Pastoor
    • maandag 11 juni 2018
    • 22:25

    Aardgasloos lijkt mij voorlopig een brug te ver. Overhaast besluit. Ik heb zonnepanelen. De alternatieven tegenover gas zijn nagenoeg onbetaalbaar.

    • Ton van Kesteren
    • dinsdag 12 juni 2018
    • 20:54

    Huis isoleren bespaart energie. Led verlichting bespaart energie. Gasloze woning os verspilde energie. De energierekening zal verdubbelen, het milieu zal nog meer worden belast. Duitsland is een voorbeeld hoe het niet moet. Het huidige duurzaamheidsbeleid (wind,zon,biomassa) houdt de mensen voor de gek. De subsidie-ondernemers varen er wel bij. De burger is de klos en betaalt fors voor deze zwaar gesubsidieerde decadente hobby van de zogenaamde wereldverbeteraars in de politiek en de natuur-en milieulobby. Volg groenerekenkamer.nl op internet en twitter en oordeelt u zelf.

    • Willy de Vries
    • woensdag 13 juni 2018
    • 16:54

    Ieder huishouden zou voor een lage aanschafprijs een gasvrij voorziening moeten kunnen aanschaffen. De prijs ligt nu te hoog.

    • R. Rook
    • woensdag 13 juni 2018
    • 19:20

    Geachte Statenleden.

    Vraag uzelf eerst vooral af voor welke mensen duurzame energie is weggelegd. De zonnepanelen, de wamwaterpompen de windmolens maar ook de elektrische auto's.

    Dit spul is niet alleen duurzaam maar vooral peperduur in aanschaf voor de doorsnee burger. U maakt plannen en u maakt een visie. Maar daar hoort eerst een plan bij te komen wie dit gaat betalen. En hoe, waaruit dit betaald wordt. U weet donders goed dat Groningen traditioneel wordt afgescheept (uw eigen landelijke partij is daar verantwoordelijk voor) langemansgelden werden al geschrapt. Wij zijn een wingewest voor Den Haag, een kolonie en geen regio waar men miljarden in gaat proppen. Dus eerst moet deze mentaliteit duurzaam veranderen voordat we Groningen kunnen verduurzamen.

    Het beste signaal dat u kan geven indien u echt solidair en betrokken bent met de problemen hier en de achterstand, armoede etc dat is, dat u uw lidmaatschap gezamenlijk opzegd van uw landelijke Haagse partij. Indien Den Haag zich dit aantrekt, dan moet men beginnen met een Deltaplan voor Groningen met een omvang zoals in Zeeland wat tientallen jaren gaat bestrijken; ook in verband met de aardbevingsschade. Bouw met vensterglas wat stroom op kan wekken, bouw met dakpannen die dit kunnen. Bouw geen weiden en de vruchtbaarste landbouwgrond hier vol met peperdure zonneparken. Dit is een bestuurlijke dwaling en een politieke misdaad. Vruchtbare grond is schaars op de Aarde en wij gaan het verkwanselen terwijl dit niet nodig is en de techniek ervan achterhaalt. Bij overgang naar gasloos dienen eerst de allerarmste gezinnen en de achterstandswijken kosteloos te worden geholpen. En wel zodanig dat hun energierekening nihil is. Sta ook mensen toe om windmolens te plaatsen in hun achtertuin voor eigen stroomvoorziening. Verplicht bedrijven die nu de fileproblematiek veroorzaken met name rondom Schiphol om zich in het Noorden te vestigen.

    Voor wat betreft de financiering voor het deltaplan enige hints.....

    Hef nu eindelijk eens tol Tav de landen waar wij Nederlanders al generaties lang tol moeten betalen. Het is niet uit te leggen.

    Hef accijns op vliegtuigbrandstof zoals men dat ook jarenlang ijverig doet bij auto's. Komt dat omdat de rijke elite zich met name het liefst verplaatst per vliegtuig??

    Stop met de import van honderdduizenden chronisch werklozen en moeilijk te plaatsen en op te leiden mensen de zogenaamde asielzoekers of migranten. Ik zal niet vragen te stoppen met de hele EU, maar de klok terugdraaien en een hele hoop zaken terughalen van Brussel zou een goed idee zijn. Eigen monetair beleid en eigen asielbeleid, eigen handelsbeleid en eigen economische politiek voeren.

    Stoppen met de NAVO, en schaf het leger geheel af en geef de politie extra de militaire taken. Die trend is ook al in de VS gaande. Stop met het in stand houden van de peperdure Amerikaanse oorlogsindustrie. Stop met de oorlogsmissies. Nationaliseer de Nutsbedrijven die onder Paars zijn geprivatiseerd. Nationaliseer het hele traject in de gezondheidszorg vanaf de ontwikkeling van medicijnen, de verkoop ervan en de ziekenzorg tot in de fijnste poriën. Nationaliseer ook alle Nederlandse banken. Ze wassen wit, frauderen en lichten mensen op. Ook overheden en instellingen worden opgelicht door de banken. Ze hebben teveel macht.

    Heren en dames politici u kunt veel bergen verzetten als u allen van goede wil bent en bereid bent om uw politieke denkbeelden of dogma's te resetten, dit in het belang van alle Groningers en de rest van Nederland. Bovenstaande zijn slechts enkele fracties van een veel uitgebreider Manifest wat ikzelf heb geschreven.

    • Jkielman
    • woensdag 13 juni 2018
    • 23:23

    Isolatie en zonnewarmteopslaan icm zonnepanelen lijkt mij de beste optie voor onze 2 onder 1 kap woning

    • Fam. Venema
    • woensdag 13 juni 2018
    • 23:57

    Bij alle opties om een huis aardgasloos te maken is isoleren de eerste vereiste, maar gezien onze vooroorlogse woning is dit zeer beperkt mogelijk. Voor spouwmuur- en gevelisolatie is het ons zeer ten sterkste afgeraden door een erkend bedrijf, omdat de muren hier ook al vochtig zijn. Door te isoleren kan het vocht niet meer weg. Ook is ons dak ongeschikt voor zonnepanelen omdat ons dak op het noorden is gericht. En ook een zonneboiler is daarom voor ons geen optie. Afgezien van de ruimte die we daarvoor nodig zijn.
    Voor een warmtepomp is weer een goed geïsoleerd huis nodig, wat voor ons, zie bovenstaande, niet mogelijk is.
    Bij overstappen op elektrisch koken moet in dit huis een extra groep worden aangelegd wat betekend dat daar ook weer een flinke investering voor nodig is.
    Hout en pelletkachel is een bijzonder slecht idee, zeer milieuvervuilend en voor COPD patiënten zal dit een ramp worden.
    Bovendien zullen er gezinnen zijn waarvan hun huis wel geschikt is om deze gasloos te maken de investering daarvoor niet of nauwelijks kunnen opbrengen. Ook voor deelaanpassingen. Het hoort mooi om een lage rente voor een lening daarvoor te krijgen, maar men moet het geld wel opbrengen.
    Is er voor het aardbevingsgebied, waar al veel schade is geleden, geen andere optie dat de overheid ons meer tegemoet komt. Er is tenslotte voldoende verdiend met de gaswinning. Zo worden wij Groningers dubbel gestraft. Schade (financieel en emotioneel) en hoge kosten voor gasloos maken.
    De enigste optie die ik nog nooit ergens heb gezien of gehoord is het maken van synthetisch gas. Wat in een centrale fabriek kan worden geproduceerd. Wat dan een mooie vervanger van aardgas kan zijn.

    • G.Helweg
    • donderdag 14 juni 2018
    • 01:16

    Gasloos hoeft niet. Besparen op gas kan door zelf gebruik en niet voor andere landen, waar het meeste gas aan verkocht wordt.
    Dan kan de druk ook beter verdeeld worden en die dan niet zo hoog is.
    Door uitvoeren naar andere landen wat het grootst is .krijgen onze mensen last van scheuren in de huizen daar de druk te hoog is daarvoor.
    Het gaat hier alleen maar om de centen voor de regering.
    Niet voor ons.

    • HOE Energie Adviesbureau
    • donderdag 14 juni 2018
    • 09:59

    Wij zijn gesitueerd in een hoekwoning als 2 onder 1 kap. Gas hebben wij 1,5 jaar geleden laten afsluiten. Wij gebruiken elektriciteit uit zonnepanelen en zwaartekracht systeem. In ontwikkeling is het zwaartekracht systeem met vliegwiel en gewichten aangesloten op een generator.
    Elektrische CV-, boiler-, kachels-, kookplaat-, verlichting ed. Is de voorkeur en heeft een beter rendement dan warmtepompen en andere alternatieven.